Do końca czerwca trwa rekrutacja na Mistrzostwa Świata Seniorów w Badmintonie, które odbędą się w dniach 4 do 11 sierpnia br. Zadaliśmy kilka pytań Dorocie Morawskiej, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie wolontariuszami na wydarzeniu.
Cześć Dorota. Mogłabyś w kilku słowach opowiedzieć o sobie i organizatorach imprezy?
Cześć. W kilku słowach: Dorota, 33 lata, 15 lat doświadczenia w organizowaniu obozów sportowych, festynów, turniejów różnego typu (głównie karate i siatkówka). Od 12 lat działam w Zarządzie Klubu TKKF „Czarni”, który jest organizatorem Mistrzostw Świata Seniorów w Badmintonie 2019.
Naszym specjalistą od badmintona jest Wojciech Palikij, który ma ogromne doświadczenie zarówno jako zawodnik jak i organizator turniejów w tej dyscyplinie. Pełni on funkcję Dyrektora Komitetu Organizacyjnego.
Trzon ekipy tworzą jeszcze 2 osoby odpowiedzialne za akcje popularyzujące badmintona oraz zapewnienie niezbędnej do przeprowadzenia turnieju infrastruktury.
Naturalnie korzystamy jeszcze z pomocy wielu osób wspierających nasze działania, w tym pracowników Urzędu Miasta.
Jak to się stało, że tak duże międzynarodowe zawody odbywają się akurat w katowickim Spodku?
Spodek to obiekt o bogatej historii, w którym odbywają się największe imprezy kulturalne, sportowe i muzyczne. Nie wyobrażam sobie lepszego miejsca do przeprowadzenia tak dużego wydarzenia, jakim są Mistrzostwa Świata w Badmintonie. Samo rozplanowanie 21 kortów, na których jednocześnie będą prowadzone rozgrywki wymaga sporej przestrzeni. Do tego należy pamiętać o hotelach dla zawodników, łatwości dojazdu do Spodka i szeregu innych aspektów wymagających dobrej infrastruktury miasta, a taką mają właśnie Katowice. Chcemy, żeby turniej na długo został w pamięci zarówno zawodników jak i mieszkańców Katowic.
Czym będą zajmować się wolontariusze na wydarzeniu?
Zapotrzebowanie na wolontariuszy jest ogromne, ponieważ Mistrzostwa trwają 8 dni, a zakres działań obejmuje dodatkowo parę dni przed i po wydarzeniu. Pomocy potrzebujemy właściwie w każdym obszarze związanym z turniejem. Zaczynając od przywitania zawodników na lotniskach, poprzez wydawanie akredytacji, obsługę boisk turniejowych oraz treningowych. Mamy również obszary związane z biurem prasowym, czy obsługą kibiców. Zawodnicy spędzą w Katowicach około 10 dni, dlatego poszukujemy również osób do punktu informacyjnego, potrafiących zaproponować zwiedzanie najciekawszych miejsc naszego miasta.
Czy są jakieś specjalne oczekiwania w stosunku do wolontariuszy i jaka dyspozycyjność jest od nich wymagana?
Ze względu na międzynarodowość wydarzenia większość wolontariuszy powinna znać język angielski na poziomie umożliwiającym komunikację z zawodnikami, jednak nie jest to warunek konieczny. Są obszary, na których wystarczy podstawowa znajomość języka, np. obsługa biletowa i boiska. Z drugiej strony mamy obszary, które idealnie nadają się dla wolontariuszy chcących dużo rozmawiać po angielsku w ramach szlifowania języka.
Nasz „idealny wolontariusz to dyspozycyjny wolontariusz” 🙂 , ale oczywiście w miarę możliwości będziemy dostosowywać grafik. Turniej codziennie będzie obsługiwany w godzinach 9-21, co daje nam pracę na 2 zmiany. Dla wolontariuszy informacyjnych dochodzi jeszcze czas transportu do lotniska.
Czy wolontariusze mogą liczyć na jakieś korzyści? Czego mogą się spodziewać?
Doceniamy bardzo chęć bycia częścią tego wydarzenia, dlatego dla naszych wolontariuszy przewidujemy pakiet gadżetów związanych z Mistrzostwami. Oczywiście każdy otrzyma również pisemne podziękowanie za swój wkład pracy.
Serdecznie dziękujemy za wywiad!