Ogólne zasady komunikacji wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami
Ogólne zasady komunikacji
Traktuj osobę z szacunkiem i na równi
Każda osoba zasługuje na takie samo traktowanie, niezależnie od jej niepełnosprawności. Unikaj protekcjonalnego tonu, nadmiernej opiekuńczości czy stereotypowych założeń – rozmawiaj jak z każdą inną osobą.
Zapytaj, zanim zaoferujesz pomoc
Nie zakładaj, że wiesz, czego potrzebuje dana osoba. Zawsze pytaj, czy pomoc jest potrzebna, a jeśli tak, w jaki sposób możesz najlepiej jej udzielić – to pozwoli uniknąć nieporozumień i niezręczności.
Dostosuj formę komunikacji do potrzeb rozmówcy
Jeśli masz kontakt z osobą niesłyszącą, użyj języka migowego lub pisma; z osobą niewidomą – opisuj otoczenie i unikaj gestów. Upewnij się, że sposób komunikacji jest dostosowany do rodzaju niepełnosprawności rozmówcy.
Słuchaj uważnie i nie przerywaj
Osoby z niektórymi niepełnosprawnościami, np. mowy lub intelektualnymi, mogą potrzebować więcej czasu na wypowiedź. Daj rozmówcy możliwość wyrażenia siebie w jego tempie, nie kończ za niego zdań ani nie przerywaj.
Nie skupiaj się na niepełnosprawności
Rozmawiaj z osobą, a nie o jej niepełnosprawności, chyba że to ona sama inicjuje temat. Unikaj traktowania niepełnosprawności jako głównej cechy, definiującej tożsamość rozmówcy – każdy jest czymś więcej niż swoją kondycją zdrowotną.
